Berichten

  • Training

Verhogen van je VO2 max, hoe doe je dat?

Competitieve wielrenners zijn voortdurend op zoek naar manieren om hun VO2 max te verbeteren. De VO2 max is de maximale hoeveelheid zuurstof die door een wielrenner wordt verbruikt gedurende één minuut op zeeniveau. Hoe hoger de VO2 max, hoe meer aanleg of talent een renner heeft als duursporter. Zelden zijn de wielrenners zeker van het… Lees meer »

  • Lichaam
  • Training

Het effect van sporten in (koude) regen

Prestaties van wielrenners worden uiteraard beïnvloed door de weersomstandigheden. Je kunt je op verschillende weersomstandigheden kleden, maar lang in de regen fietsen zal er toch toe leiden dat je als sporter nat zal worden. Door de regen koel je af. En om op te warmen heeft een atleet energie nodig. Onderzoekers hebben onderzocht wat het… Lees meer »

  • Geen categorie
  • Training

Wat na de basistraining?

De meeste renners hebben hard aan de basisconditie gewerkt tijdens de winterperiode. Tijdens deze basistrainingen werd hun hartslag laag gehouden terwijl het trainingsvolume stelselmatig werd verhoogd. De bedoeling hiervan is de algemene conditie geleidelijk op te bouwen en de spieren en pezen geleidelijk te versterken. Terwijl de meeste renners goed getraind hebben, weten weinig renners… Lees meer »

  • Algemeen
  • Training

Maak een degelijke seizoensplanning!

Wanneer we vooruit kijken en een nieuwe start maken is het zinvol om ook eens achteruit te kijken naar wat er goed en fout is gelopen het afgelopen seizoen. Bij het maken van een seizoensplanning vergeet men wel eens het afgelopen seizoen te evalueren. Toch kunnen hieruit duidelijke en heel belangrijke lessen worden getrokken die… Lees meer »

  • Training

Krachttraining in zaal: een goed idee of niet?

In de koude wintermaanden zit je er in elk geval droog en warm. Bovendien heb je de kans om andere spiergroepen te trainen dan tijdens een gewone fietstraining. Die afwisseling kan een nieuwe impuls geven aan je trainingen. Je belast de spieren op een andere manier en vanuit een andere houding. Dat kan blessures in… Lees meer »

  • Geen categorie

Lezing Paul Van den Bosch

  • Training

Trainingsprincipes voor veldrijders

Veldrijden is een zeer harde sport. Er zijn weinig sporten die zo’n intense inspanning van een renner vereisen van start tot finish dan cyclocross. Sommige personen zullen stellen dat een tijdrit van een uur ook heel intensief is en veeleisend, maar het verschil met cyclocross is – behalve de koude, het slechte weer, de modder,… Lees meer »

  • Training

Looptrainingen voor veldrijders

Voor veldrijders is lopen een belangrijk onderdeel van hun sport. Lopen moet als veldrijder getraind en onderhouden worden. Veldrijden is al een intense sport genoeg, maar door op de training zich te focussen op het lopen kunnen ze van hun zwakte hun sterkte maken of hun voordeel nog verder uitbuiten wanneer ze al goede lopers… Lees meer »

  • Training

Seizoenseinde en motivatie

  Tegen het september  beginnen de meeste renners zich niet meer opperbest te voelen. Ze zijn al in de weer van januari en lasten nauwelijks rustperioden in en zijn nu oververmoeid. Voor hen is het zaak om rustig het seizoen af te sluiten en zeker vermijden dat ze overtraind geraken. Er is echter een grote… Lees meer »

  • Training

Wat is de beste training? Veel interval of veel tempoduurtrainingen?

Welke training is het beste voor een duursporter: intervaltraining of tempoduurtraining? Interval is een aaneenschakeling van tijdsblokken waar een renner aan een hoge intensiteit fietst met tussendoor welbepaalde rustperiodes. De Zweedse dokter Per Astrand deed reeds in de jaren ’60 onderzoek naar intervaltraining. Er zijn twee belangrijke zaken die we kunnen afleiden van de onderzoeken… Lees meer »